Insinöörikoulutus muutoksessa
18.2.2013
- tiedottee 2/2013 pääkirjoitus
Yli 100 vuotta Suomessa on valmistunut insinöörejä monesta alan oppilaitoksesta. Rakenteita koulutuksissa on muokattu vuosien varrella ja koulutus on taas muutoksen tuulien koukeroissa. Rakenteita ollaan taas muokkaamassa hallitusohjelmassa mainittujen toimilupien ja rahoituksen osalta. Ohjelmassa toimilupauudistuksessa vaaditaan vastineeksi laatua ja vaikuttavuutta.
Insinööriopiskelijat vaativat samaan aikaan koulutuksen pääsykokeiden päivittämistä entistä paremmin vastaamaan nykypäivän insinöörityötä. Muun muassa motivaatiota pitäisi mitata pääsykokeissa, jotta opiskelijalaatu paranisi.
Rahoitusratkaisuiden koukeroissa ja monenlaisten asioiden mittaamisen lomassa unohtuu se muutosten suurin kohde, joka on itse tuleva insinööri – ihminen. Tunteva ja oppiva olento, jota voidaan opettaa ja motivoida. Järjestelmän ei tule liikaa vaatia valmiiksi motivaatiota tai jotain tiettyä opittavaa asiaa. Oikein motivoituneina ja oikein opetettuina saadaan aikaiseksi hienoja asioita. Muutosten tulee siis entistä painokkaammin keskittyä itse opiskelijaan ja hänelle tulee luoda mitä parhaimmat olosuhteet insinööriksi tulemiseen. Kaiken lähtökohtana täytyy olla, että oppilaitokset ja opettajat ovat opiskelijoita varten. Kun pääsykokeissa kysytään opiskelijoiden motivaatiota, kysyykö kukaan opettajien motivaatiota?
Antero Lehtonen
Verkostotyöryhmän vetäjä
Oulun Insinöörit ry