Matkamuisteluja Oulun Insinöörien matkasta Brysseliin

26.11.2019

Matkamuisteluja Oulun Insinöörien matkakerhon matkasta Brysseliin/Bruggeen/Andwerpeniin 18.-24.9.2019

Kokoonnuimme viime alkusyksystä Villa Kaljaasiin keskustelemaan matkakerhon seuraavasta yhteisestä matkakohteesta. Kävimme läpi useita eri Euroopassa olevia kaupunkikohteita ja jaoimme osallistujille kotitehtäväksi hakea tietoa esille tulleista ja niistä sovitusta kohteesta seuraavan tapaamiseen mennessä.

Matkan kesto olisi 5 – 7 päivää ja matkan tekisimme syyskuussa viikoilla 37 tai 38 ja siihen sisällytettäisiin viikonloppu.

Toisessa tapaamisessa päädyimme tehdä matkan Brysseliin ja sen lähikaupunkeihin. Tarkkaa matkasuunnitelmaa emme tehneet, sillä se sovittiin tehdä matkan edetessä.

Tietenkin kun mennään Brysseliin, niin pitäähän siellä käydä EU parlamentissa. Pirjo hankki verkostollaan meille tilaisuuden tutustua siihen. Isäntänä oli europarlamenttaarikko Henna Virkkunen.

Periaatteena matkojen varaamisessa on, että jokainen matkalle lähtijä varaa ja maksaa oman matkansa. Sovimme yhdessä, minne menemme, millä lennoilla kuljemme ja mihin majoitumme. Näin meillä on mahdollisuus kulkea porukkana. Tietenkin, vaikka mennään samaan kohteeseen ja mahdollisesti samaan hotelliin, jokainen voi kulkea omia polkujaan.


Bryssel

Bryssel on laajalle levittäytynyt kaupunki, jossa turistille mielenkiintoisemmat alueet sijaitsevat ydinkeskustassa tai aivan sen liepeillä. Kaupungissa pääsee siirtymään kaikkialle nopeasti metrolla ja raitiovaunulla. Matkaaminen oli helppoa ja melko edullista ja julkinen liikenneverkosto kattava. Jo toisena matkapäivänä ostimme metroasemalta 10 matkan lipun. Se kävi kaikkiin julkisiin liikennevälineisiin. Lippu riitti koko matkan ajan, sillä kävelimme usein keskustan ja sen tuntumassa. Välimatkat eivät keskustan alueella ole kovin pitkiä.

Lähdimme Oulusta ensimmäisellä aamukoneella Helsinkiin ja siitä suoralla lennolla Brysseliin. Perillä olimme ennen aamu kymmentä paikallista aikaa. Lentoasemalta kaupunkiin menimme junalla, johon ostimme liput kentällä olevista automaateista.

Ensimmäisenä päivänä aloitimme Brysseliin tutustumisen keskusaukiolta Grand Placelta. Opaskirjat tituleeraavat Grand Placea maailman hienoimmaksi aukioksi. Aukiolla sijaitsee kaupungintalo ja aukion ympärillä on useita museoita ja suklaapuoteja. Parin sadan metrin päästä keskusaukiosta on Manneken Pis, pissaava poika, joka on yllättävän vaatimattoman kokoinen. Pronssinen Manneken Pis on ollut paikoillaan 1610-luvulta lähtien. Kuulemma näytillä on vain kopio, alkuperäinen on kaupunginmuseossa.

Toisena päivänä menimme majapaikasta metrolla Atomium- taideteokselle. Metroasema oli aivan hotellimme vieressä. Atomium-taideteos, Brysselin ja Belgian erikoisin nähtävyys. Atomium on 165-miljardikertainen suurennos raudan kiderakenteesta. Pystysuorassa yhdysputkessa kulkee hissi, jolla pääsee ylimmäiseen palloon ja vinoissa putkissa menee portaita sekä liukuportaita. Ylimmässä pallossa toimii ravintola. Välikerroksissa oli erilaisia näyttelyitä, mm. valokuvin se miten rakennus oli rakennettu. Sisällä ei ollut kovin paljon nähtävää. Atomium on tavallaan Brysselin Eiffel-torni. Teos rakennettiin väliaikaiseksi koristeeksi Brysselin vuoden 1958 maailmannäyttelyä varten, mutta siitä pidettiin niin paljon, että he olivat päättäneet jättää 102 metriä korkean häkkyrän paikoilleen.

Atonium- rakennelman vieressä olevalle ulkoalueelle oli rakennettu Mini-Europe teemapuisto. Siinä on pienoismalleja Euroopan tunnetuimmista monumenteista, kohteista ja maisemista. Miniatyyrit ovat noin 25 kertaa pienempiä kuin elämän kokoiset versiot, joista tunnetuimpia ovat Eiffel-torni, Pisan kalteva torni, Vesuvius, Grand Place ja tietysti Olavin linna.

Paluumatkalla kävimme Koekelberg kirkossa, joka on maailman suurin ard deco-tyylinen kirkko. Kirkkoa on rakennettu 1935-1979. Se on iso, sen pituus on noin 170 m ja leveys noin 90 m ja kupolin halkaisija 22 m.

Bryggen ja Andwerbenin käyntien välipäivinä kävimme suklaa- ja sarjakuvamuseoissa, sekä kiertelimme keskusta-alueen nähtävyyksiä ilman sen kummempaa päämäärää.

Brugge

Junaliput ovat halpoja alle 26-vuotiaille ja yli 65-vuotiaille. Muistaakseni edestakainen Brysselin ja Bruggen, samoin kuin Brysselin ja Andwerpenin välillä maksoi yli 65 vuotiaalle 6,80 euroa!

Bruggeen pääsee puolen tunnin välein Brysselistä, matka kestää noin tunnin suuntaansa.

Brugge on vanha ja tosi kaunis kaupunki. Oppaat väittävät sen olevan Belgian kaunein kaupunki, jonka kanavien halkoma vanha keskusta on säilynyt keskiaikaisessa asussa. Brugge on Unescon maailmanperintökohde.

Ajan puute ja riittämätön tieto alueen historiasta teki sen että, päätimme tutustua Bruggeen risteilemällä vesibussilla kanavia pitkin. Vesibussiyrittäjiä oli useita, valitsimme lähimmän. Vaikka pahin turistikausi oli ohi, niin jouduimme jonottamaan pari veneellistä ennen kuin pääsimme matkaan. Matkan hinta taisi olla noin 10 euroa.

Vesimatkan maisemat olivat hienoja. Paljon historiallisen vanhoja ja arvokkaita rakennuksia.

Ei kuivalla maallakaan näkymät olleet mitenkään huonoja.

Andwerpen

Andwerpen on Belgian toiseksi suurin kaupunki ja se on Euroopan suurimpia satamakaupunkeja. Maailman timanttikaupan keskuksena Antwerpen houkuttelee jalokivien ystävien lisäksi Rubensin faneja. Andwerbenissa meillä ei ollut etukäteen suunniteltuja kohteita, mutta Rubensin talo kiinnosti. Taiteilija asui siinä 30 vuoden ajan. Menimme siis sinne.

Andwerpen on kauniita rakennuksia täynnä. Sen aisti heti junasta noustessa. Jostakin syystä Helsingin rautatieasema tuli mieleen…

Katselimme kaupunkia kävellen rautatieasemalta Scheldt-joelle. Pienen toriaukion kulmalla katusoittajapari soitteli Dannyn laulamaa ”Kuusamoa”. Tulipa kotoinen olo.

EU parlamentti

Parlamentissa vierailimme lähtöpäivänä. Isäntinä toimi Henna Virkkunen ja yksi neljästä hänen avustajistaan, Wilhelmiina Koivuniemi.

Parlamenttirakennuksen sivuoven edessä metalliaidan vieressä oli pala historiaa. Siinä oli Berliinin muurin yksi elementti tukevasti maahan ankkuroituna ja graffiiteilla leimattuna.

Pääsisäänkäynti oli näyttävä ja avara. Menimme Wilhelmiinan opastamana lentokenttämäisen turvatarkastuksen jälkeen kerroksiin neuvottelutilaan, johon Henna tuli vähän myöhemmin. Henna kertoi EU parlamentin toiminnasta ja asioiden ja lakien käsittelyvaiheista. Vaikutti siltä, että lain valmiiksi saattaminen voi olla tosi pitkäaikainen ja vaiheikas prosessi. Insinöörimäisellä käsittelytavalla se tulisi valmiiksi paljon, paljon nopeammin…

Asiasulkeisen jälkeen otimme yhteisen potretin ja lähdimme Wilhelmiinan opastamana katselemaan paikkoja. Melkein kolmen tunnin vierailun jälkeen menimme läheiseen ravintolaan syömään. Sitten juna-asemalle ja junalla lentoasemalle.

Belgia on suklaan ja oluen ystävien paratiisi. Oluet ovat hyviä ja valinnan varaa riittää. Samoin suklaissa. Oluet ovat myös vahvoja. Sääntö-Suomessa menisi palikat sekaisin, jos meidän ruokakaupoissa myytäisiin 11 % vahvuista olutta. Brysselissä se ei ole mitenkään ihmeellistä, tosin siellä on myös viinit ja muutkin alkoholijuomat kaupan hyllyllä sulassa sovussa muiden tuotteiden kanssa.

Terrorismin uhka ei näkynyt katukuvassa. Metroasemilla ja lentoasemalla oli aseistettuja poliiseja, mutta muuten kaduilla ei näkynyt olevan mitään erityistä.

Brysselissä on laaja ravintolavalikoima. Niissä on melkoinen hintahaitari. Pienellä budjetilla liikkeellä olevat eivät juurikaan pääse kaupungin ravintoloissa pikkurahalla herkuttelemaan. Aterioiden hinnat ”normaaleissa ravintoloissa” ovat hieman Oulun ravintoloita edullisimpia. Kalleimmista ei tullutkaan kokemuksia.

Yleisillä kulkuneuvoilla kulkeminen nuorilla ja yli 65 vuotiailla on tosi edullista. Ikähaarukkaan jäävilläkin se on kuitenkin edullisempaa kuin Suomessa.

Hotellihuoneiden hinnat vaihtelivat todella paljon. Hotellin, jossa asuimme, samantyyppisen huoneen hinta vaihteli päivittäin noin 80 eurosta 250 euroon.

Brysselin hintataso on samantyylinen kuin Suomessakin, joskin alkoholijuomat ovat niin baareissa kuin kaupoissakin edullisempia kuin kotimaassa. Kuitenkin siellä on enemmän kaikenlaista niille, joilla on pieni matkakassa ja sieltä on etsimällä mahdollista löytää halpojakin tuotteita.

Matkalle meitä osallistui 12 henkilöä. Henki oli hyvä ja huumori samanlaista, joten viihdyimme keskenämme, mikä edesauttoi matkan onnistumiseen tälläkin kertaa.

Oulun Insinöörien matkakerhon olemassa olon aikana tekemiä matkoja: Praha 2005, Pariisi 2012, Budapest 2015, Split 2016, Varsova 2017, Barcelona 2018, Wien-Graz-Lubljana 2018 ja Bryssel 2019.



Kuvat ja teksti: Ali Heiskanen